Terwijl ik aan de universiteit studeerde was bij uitstek mijn favoriete game Sid Meier’s Civilization IV. Aangeraden door een medestudent raakte ik er op slag verliefd op. Het strategie spel had een niveau van diepgang die voor mij tot dan toe ongekend was. Ik vond het vooral erg gezellig om het met vrienden te spelen tijdens LAN parties.
Civilization IV en zijn uitbreidingen Warlords en Beyond the Sword waren gebundeld met een aantal officiële scenario’s. Deze mods voegden vaak nieuwe technologieën, beschavingen, eenheden, gebouwen, religies, etc. toe. Het scenario “Alexander the Great” voegde bijvoorbeeld een aantal klassieke gevechtseenheden zoals de peltast toe, het scenario “Chinese Unification” voegde een aantal grondstoffen toe zoals thee en jade, het scenario “Genghis Khan” voegde een aantal nieuwe beschavingen toe zoals Polen en Hongarije, terwijl het scenario “Next War” de technology tree uitbreidde tot ver in de toekomst.
Ik vond het jammer dat deze aanvullende features niet in de base game zaten. Daardoor was het per definitie ook niet mogelijk om features uit verschillende scenario’s te combineren: je kon niet als Judea (afkomstig uit het scenario “Greek World”) spelen in een potje waarin je ook het wonder de Big Ben kon bouwen (afkomstig uit het scenario “Road to War”).
Om toch al deze extra content in de base game te krijgen besloot ik om zelf een mod te gaan bouwen met de talen Python en XML. Het doel van deze mod: zo veel mogelijk content uit de scenario’s én uit Civilization I, II, III (en later zelfs V) en de spin-off Colonization plukken en integreren in de base game van Civilization IV. Hiermee hoopte ik de ultieme, meest volledige Civilization ervaring te creëren.
Dit project is bekend geworden als de “Extra mod” en is in ontwikkeling geweest tussen 2007 en 2011. Tot mijn grote vreugde werd het een vrij populaire mod onder het grote publiek.
Bekijk hier de thread van de “Extra mod” op het fan forum CivFanatics.