Mikkoku

Mikkoku: Speelbare cast
De cast van Mikkoku

Mikkoku is een spel waar ik al sinds 2003 aan werk met behulp van het programma RPG Maker 2003. Ondanks dat het spel nog niet 100% af is, is één playthrough nu al goed voor ruim 80 uur speelplezier.

Van alle projecten waar ik tot nu toe aan gewerkt heb steekt Mikkoku met kop en schouders boven de rest uit, zowel qua omvang als qua doorlooptijd. Ik schat dat ruim een kwart van mijn vrije tijd – zeker in de eerste tien jaar van van het project – naar de ontwikkeling van Mikkoku toe is gegaan.

Door al vanaf jonge leeftijd te werken aan mijn eigen game is mijn interesse in software development sterk aangewakkerd. Het Mikkoku project geldt als mijn eerste kennismaking met programmeren en alle principes die daarbij komen kijken.


Mikkoku: Wereldkaart
De wereldkaart van Mikkoku

Mikkoku is een traditionele J-RPG die veel gemeen heeft met andere games uit het genre. Het spel valt te beschrijven als een kruising tussen de Final Fantasy en Suikoden titels uit de jaren ’90.

Bij onder andere het gevechtssysteem, de implementatie van “jobs” en de grafische stijl wordt de inspiratie van Final Fantasy snel duidelijk. Daarnaast kan het spel ook beschouwd worden als een spirituele opvolger van de Suikoden reeks. Net als in Suikoden heb je een eigen kasteel waarvoor je allerlei faciliteiten kunt vrijspelen en kun je een groot aantal personages rekruteren (waarvan een deel optioneel).

Mikkoku beschikt over een epische, goed uitgewerkte verhaallijn. Daarbij heb ik geprobeerd een balans te vinden tussen magische, fantasy aspecten enerzijds en politieke, historische aspecten anderzijds. Een belangrijk thema in het spel is het bestaan van 15 magische munten die elk de kracht bevatten van één specifiek element. In de loop der tijd hebben verschillende partijen geprobeerd om deze munten te bemachtigen, met veel conflict en intrige tot gevolg.

Het spel bevat een omvangrijke wereld met veel oog voor detail. Deze wereld wordt bewoond door allerlei verschillende wezens en rassen. Elke regio in het spel heeft zijn eigen unieke geschiedenis en cultuur. De setting is grotendeels klassiek-middeleeuws met hier en daar wat industriële elementen.