Eén van de de games die ik het meest gespeeld heb in mijn jeugd was Jazz Jackrabbit 2 voor de pc. JJ2 bevatte een level editor waarmee spelers hun eigen levels konden maken. Het leukste van alles was dat je deze levels vervolgens ook online kon hosten zodat andere spelers jouw creaties ook (live) konden spelen.
Zoals veel sprite-based games uit de jaren ’90 werden levels in Jazz Jackrabbit 2 gemaakt met een tileset – een verzameling van tiles van 32 pixels bij 32 pixels. Het was ook mogelijk om je eigen tilesets te tekenen en te importeren in JJ2 waardoor je een grote mate van creatieve vrijheid had over de “look & feel” van de levels die je maakte.
In de periode 1999 – 2008 heb ik een kleine 347 levels gemaakt waarvan de meeste ook gebruik maakten van een zelf ontworpen tileset. Toegegeven, deze levels lopen heel erg uiteen in kwaliteit. Verschillende van mijn ideeën sloegen aan bij het grote publiek, andere totaal niet.
Toch heb ik in deze tijd verschillende levels gemaakt waar ik tot op vandaag de dag nog steeds trots op ben. Eén van mijn meest populaire levels was de zogenaamde “Land of Coins”. Dit was een RPG-achtig level waarin je als speler een aantal mysterieuze, op de elementen gebaseerde munten moest verzamelen. Dit level was overigens één van de grootste inspiratiebronnen voor mijn langstlopende project tot nu toe – Mikkoku.
Als reactie op het succes van “Land of Coins” heb ik in de loop der jaren een reeks soortgelijke levels uitgebracht. Elk van deze levels had een ander thema waarbij ik in de meeste gevallen ook zelf de graphics heb verzorgd. Deze “fetch quest” levels werden ook geregeld online gespeeld waarbij spelers het tegen elkaar opnamen door als eerste te proberen alle voorwerpen te verzamelen.
Zie enkele voorbeelden van deze levels hieronder.